Petr – Nahlédnutí na scénu nativního vývoje
Konference mDevCamp oslavila 10. ročník plný přednášek z oblasti vývoje iOS a Android. Pro nás jako Flutter nadšence to byla skvělá příležitost poznat blíže témata, která hýbou světem nativního vývoje. Nejvíce mě chytly přednášky kolem security od Petra Dvořáka z Wultry a velmi informativní talk o SwiftUI a Metal shaderech, navíc s praktickými ukázkami. A nakonec se objevila i Flutter přednáška o Flame. V rámci networkingu jsme se potkali s řadou příznivců Flutteru a večer se konal další ročník AppParade, kde se opět předvedly fantastické aplikace. Vítězům patří velká gratulace.
Michal – Jak se programuje instagram
Nejvíce mě zaujala hned první přednáška „Building a Media App in 2024” od lidí z Meta (Lukáš Camra, Ryan Peterman, Kevin Brewster, Chris Ellsworth a Haixia Shi), kde měl každý svou část věnovanou zajímavosti z oblasti dekódování obrázků a videí.
Spousta věcí mě překvapila. Třeba že podpora HDR není samozřejmostí na žádné platformě. Má to svoje problémy, hlavně s pamětí, a taky je potřeba mít v určitých situacích vlastní řešení. Instagram má třeba vlastní způsob toningu, aby HDR vypadalo stejně na iOS i Androidu, i v režimu s nízkou spotřebou.
Další segment, který byl díky propracovaným animacím naprosto dechberoucí, ukazoval, jak v Meta optimalizují dekódování animovaných WebP obrázků.
Poslední část se zabývala nasazením AV1 kodeku „at scale”. Meta používá strojové učení k předpovídání, zda má smysl překódovat dané video do AV1, což může šetřit bandwidth jak sobě, tak uživatelům.
Honza
Moje první návštěva mDevCamp naprosto splnila očekávání. Jakožto Flutter vývojář jsem měl možnost vzdělávat se o nativním vývoji a technologiích, na které byla zaměřena většina talků.
Vypíchl bych zejména „Refactoring and Test Fakes: Crafting Resilient Code with Confidence” od Ashleyho Daviese, který ve velmi zdařilém talku vysvětlil, jak vyvíjet odolný kód, jak jej lépe testovat a jak dělat vytvářet celkově robustní projekty.
V poobědovém okénku jsem zašel na „Deep dive into SwiftUI” od Chris Eidhof, protože mě zajímalo porovnání s Flutterem, v němž vyvíjím nejvíce. Přednáška byla poutavě zpracovaná a plná interaktivních ukázek. Sloužila navíc jako skvělá připomínka podobností a rozdílů mezi SwiftUI a Flutterem. Ani po přednášce nedokážu naplno říct, která z technologií je lepší, ale to ani nebylo jejím cílem – spíš poukázat na specifické přednosti SwiftUI.
Zajímal mě také talk o Compose Multiplatform, kde nám Sebastian Aigner a Márton Braun z JetBrains ukázali, jak se i v Kotlinu dají dělat multiplatformní aplikace. Na místě proběl live coding aplikace, kterou vybuildili na iPhone, Android i Desktop. Rozhodně zajímavé, ale kvůli rozsahu nezbyl čas na otázky, kterých jsem měl na konci přehršel.
Na závěr jsem si nemohl nechat ujít talk Petra Zvoníčka, který nám pověděl, jak Spotify řeší architekturu iOS a Android aplikací a tvoří chytré komponenty. A pochopitelně jsem zavítal i na talk o Flame od Lukas Klingsbo, který měl hezký úvod do Flutteru a herního enginu Flame.
Jitka
Vždycky ráda využiji příležitost k osobnímu setkání s jinými vývojáři a možnost nahlédnout do jiných odvětví mobilního vývoje. Líbily se mi hlavně přednášky ohledně bezpečnosti. Je to téma, které bude vždy aktuální a každá aplikace ho musí řešit bez ohledu na platformu nebo technologii, kterou používá. Proto mě obzvlášť oslovila přednáška Petra Dvořáka z Wultra, který zmiňoval spoustu konkrétních zkušeností se zabezpečením z praxe. Odpoledne pak byla zase přednáška o hackování iOS appek, která měla za cíl nás jako vývojáře zase o trochu víc udržet v ostražitosti.
Konference byla zakončená soutěží mobilních aplikací AppParade, kde se vyhlašuje nejlepší české mobilní appky loňského roku. Tuhle akci mám moc ráda, protože je to pro nás jako vývojáře skvělou inspirací a baví mě sledovat, jak mobilní aplikace realizují ostatní.