Interaction Of Colors
Interaction Of Colors
Interaction Of Colors

Modrá není vždycky dobrá: Jak správně používat barvy na webu

UX/UI

UX/UI

UX/UI

Je pravda, že k sobě některé barvy zkrátka neladí? Odpovědi najdete v našem článku.

1. 12. 2022

Přehlednost a funkcionalita jsou základní složky kvalitního webdesignu. Na minulém firemním setkání nám ale David připomněl, že na jeden aspekt se při navrhování webů trestuhodně zapomíná – vlastnosti barev. Tady je to nejdůležitější z jeho přednesu:

Mnozí z nás v běžné praxi zaslechli frázi: „Neexistuje špatná barva. Jen špatně použitá barva.”

Takových najdeme po internetu celou řadu. Jedním z nich je třeba velmi diskutované použití přesaturovaných barev v dark módech. Pokud váš web podporuje temný režim, je lepší se jim vyhnout, neboť mohou působit křiklavě a nevhodně. Barvy jemnější sytosti jsou od základu příjemnější na pohled, což uživatel ocení hlavně při čtení textů nebo delší práci s aplikací.

Když ale prozkoumáme, odkud tento etablovaný citát pochází, otevře se nám cesta k hlubší znalosti celého problému.

Desaturated Dark Mode Colors in Material Design by Google

Doporučení na desaturaci barev při použití tmavého režimu od autorů Material Design  (Google)

Myšlenka pochází z knihy Interaction of Color Josefa Alberse, která v oboru designu dosahuje takřka biblického významu. V jádru jde však o poměrně jednoduchou a nečekaně poetickou výpravu, která svou teorii nevysvětluje, nýbrž ukazuje. Jak totiž tvrdí sám autor: Jeho cílem nikdy nebylo umění učit, jen přimět lidi lépe nahlížet. Je tak určená všem, kdo se chtějí správně dívat a vnímat provázání barev v širším kontextu.

Tato interakce je pro webdesign klíčová – vždy stojíte o to, aby uživatelé strávili na webu co nejdéle času a narazili na co nejméně překážek. I barvy mohou představovat překážky, a zdaleka nejde jen o otázku subjektivního vkusu. Nelíbivé odstíny, přehnaná saturace, nevhodné kombinace. Každá podobná chybka může být důvodem, proč web opustit a vydat se jinam.

Rozdíly ve vnímání barev na základě pozadí (Interaction of Color | Josef Albers)

Červené cihly na černém a bílém pozadí (Interaction of Color | Josef Albers)

Dobrým příkladem z knižní teorie je stěžejní role pozadí.

Obrázky výše ilustrují jeho význam na příkladech dvou stejných barev, které se jeví odlišně, a dvou odlišných, které se jeví stejně. Čistě na základě pozadí se proměňuje vnímání celkového odstínu. Barva tak může získat nebo ztratit na síle až po interakci s jinou, jež ji pozvedne, nebo naopak potlačí. Toho si můžete všimnout u čtverců z červených cihel, jejichž sytost a celková výraznost vzrůstá hlavně s použitím černého pozadí. Výsledný efekt písma nebo grafiky na webu tak z velké části záleží nejen na primární nebo sekundární barvě, ale na vztahu mezi nimi.

Interaction of Color | Josef Albers

Svrchu dolů: proměna odstínu, světlosti a sytosti na různých pozadích (Interaction of Color | Josef Albers)

Sekundární barva dokáže specifickým použitím ovlivnit i další vlastnosti. U prostředních čtverců výše se mění světlost zelené v závislosti na pozadí. Z tmavomodré plochy vystupuje mnohem jasněji než z krémově žluté vpravo. Jde však o jednu a tutéž barvu.

Spodní čtverce si naopak pohrávají se sytostí růžové. Zářivá žlutá vlevo ji vyzdvihuje natolik, že z obrazce vystupuje jako zřejmý středobod, který okamžitě upoutá pozornost a vyvolává pocity hravosti a energie. Při výměně za podobně laděné pozadí ovšem primární barva působí vyšisovaně a mdle.

I ty nejvýraznější odstíny tak mohou být při konkrétním použití tlumené a skryté.

Přestože oblíbenost barev je velmi osobní a některé kombinace vám nikdy nepřirostou k srdci, každá může být hvězdou. Musí však dávat smysl v kontextu ostatních barev nebo třeba s typografií. Její kvalita vychází hlavně ze vztahu k ostatním prvkům designu.

Albersova kniha je skvělým prvním krokem, jak tuto provázanost začít pozorovat, pokud jste o ní nikdy více nepřemýšleli. Je cenným materiálem pro studenty i kované designéry, kteří si chtějí otestovat citlivost svého vizuálního vnímání. Nenajdete v ní žádné marketingové mantry ani definitivní odpovědi na otázky, která barva prodává, či naopak odrazuje.

Naučí vás, jak se správně dívat. Schopnost, již oceníte nejen při tvorbě webů.

Zdroje

Interaction of Color | Josef Albers, Nicholas Fox Weber

Dark theme | Material Design by Google

Podobné články

Podobné články

Podobné články